Wednesday, May 5, 2010

Beri Peluang Mahasiswa Berpolitik

ENTAH apa yang ditakutkan, penyertaan mahasiswa dalam mewarnai arena politik negara dilihat sesetengah pihak tidak kena pada masanya hingga pelbagai mekanisme berbentuk kekangan dilaksanakan.

BINCANG...banyak medium boleh digunakan bagi meluahkan pendapat dan berbincang.
Sudahlah hak dan kebebasan bersuara bagai dicabuli, dilempar pula tanggapan dan sindiran sinis sehingga suara mereka seperti anjing menyalak bukit.

Hairan, Mereka diajar bersuara jika tidak puas hati tapi apabila mahu membuka mulut di gelanggang politik, mereka 'dipancung'.

Alasannya, mereka tiada keperluan terbabit dalam gelanggang itu, kurang matang, terlalu emosi dan mudah dieksploitasi pihak tertentu. Adakah wajar sedangkan pada masa sama, semua pihak mahu mahasiswa menjadi golongan kelas pertama, apatah lagi mereka adalah generasi pewaris negara? Namun, ada pihak yang peka dan memberi kepercayaan dengan alasan, mereka sudah besar, terpelajar dan tahu membezakan baik buruk. Melihat fenomena yang berlaku ini, timbul tanda tanya, di mana kedudukan mahasiswa dalam senario politik negara? Profesor politik dan kerajaan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Jayum Jawan berkata, masyarakat perlu bersikap terbuka melihat senario ini dan jangan membandingkan dengan kebangkitan mahasiswa zaman dulu.

Beliau berkata, senario politik kini sudah berubah dengan pelbagai angin pembaharuan dan jika golongan itu terus disekat, ia memberi impak lebih buruk pada masa depan.

"Masyarakat kita agak skeptikal apabila membincangkan isu politik, padahal ia satu proses pembelajaran berterusan.

"Berpolitik tidak semestinya menunjukkan tanda menentang, membantah atau bertindak ganas tapi lebih kepada menyampaikan suara hati.

"Ada pihak takut kepada bayang-bayang sendiri sehingga sanggup merampas hak golongan itu dan memperkenalkan pelbagai akta," katanya.

Dr Jayum berkata, pengenalan akta atau sekatan boleh dilakukan, namun harus dipastikan ia tidak membunuh bakat dan kepemimpinan mereka.

"Sepatutnya kita memberi galakan, memantau atau membimbing mereka. Jika ada sekatan, yang ruginya mahasiswa.

"Daripada membelenggu keinginan itu, beri peluang mereka meluahkan segalanya. Namun biarlah dengan cara betul sebagai membuktikan mereka golongan terpelajar dan terpilih," katanya.

Mengulas mengapa mahasiswa dulu suka berdemonstrasi dan bertindak agak keterlaluan, Dr Jayum berkata, mungkin kurangnya medium menyuarakan pendapat.

"Hari ini sudah banyak medium, ada Majlis Perwakilan Mahasiswa di setiap universiti dan Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan tempat mereka mengadu.

"Justeru, tiada sebab mereka perlu bertindak agresif melainkan ada pihak yang mahu ambil kesempatan," katanya.

Bagaimanapun, beliau bersetuju kebebasan berpolitik itu perlu dipantau serta dibimbing supaya kepercayaan itu tidak disalah guna atau diambil kesempatan pihak yang mempunyai kepentingan.

"Mengenakan pelbagai sekatan tidak membantu tapi perkenalkan satu mekanisme berkesan sebagai tujuan keselamatan dan pencegahan.

"Kita perlu memberi mereka peluang menonjolkan kemampuan kerana bukan semua mempunyai karisma bergelar pemimpin," katanya Bekas Yang Dipertua Majlis Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Mohd Anas Ali berkata, keengganan masyarakat mengiktiraf dan mempercayai mahasiswa menyebabkan golongan itu memberontak.

Menurutnya, bukan semua mahasiswa menggunakan politik bagi tujuan peribadi tetapi ia digunakan sebagai saluran mencabar kemampuan diri apabila berdepan masyarakat sebenar.

"Berdasarkan pengalaman, mahasiswa hari ini tidak mahu terkongkong kepada akademik semata-mata, malah mahu terbabit sama dalam persoalan negara dan masyarakat.

"Saya melihatnya sebagai satu kebangkitan baru dunia mahasiswa. Mereka perlukan sokongan dan kepercayaan bukan dikritik keterlaluan atau dilabel yang kurang enak," katanya.

Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@hmetro.com.my
2010/05/03

2 comments:

  1. Sekiranya kerajaan mewujudkan Parlimen Mahasiswa...

    Soalnya, sudahkah mahasiswa bersedia untuk itu?

    Pandangan saya, mahasiswa yang perlu buktikan yang mereka layak untuk mempersada politik mahasiswa di peringkat nasional sebagai third voice, melalui cadangan2, program2 yang konstruktif ke arah pembinaan negara yg lebih baik.

    Mungkin boleh fokus kepada beberapa domain. Cthnya: Pendidikan dan Hiburan.

    Sekadar pandangan :)

    ReplyDelete
  2. Untuk setiap tindakan yg bakal diambil/dilakukan seperti kewujudan Parlimen Mahasiswa mestilah diperincikan dari segenap inci tindak tanduk perancangan dan perlaksanaannya dan semestinya ada pro dan contra. Soal kesedian itu perlu diperhalusi dengan melihat tahap penerimaan dan pembawakan mahasiswa.

    Ye, saya pun setuju dengan pandangan saudara/i yg mana mahasiswa sendiri menjadi ejen perubahan dlm negara dengan pembawakannya yg tersendiri. Dan sewajarnya masy menyokong tindakan ini dengan memberi support, bukan mengongkong mahasiswa serta melebalkan mahasiswa dgn apa yg mereka lakukan.

    Syukran atas perkongsian

    ReplyDelete