Monday, May 3, 2010

Mencari Kebahagiaan Abadi

Bismillahiramannirahim...

Kebahagiaan yang hakiki sering di dambakan makhluk Allah yang bergelar manusia. Jika dibanding dengan kejadian Tuhan yang lain-lain, manusialah sebaik-baik kejadian, kerana manusia memiliki akal untuk berfikir. Jika diperhalusi kebahagiaan melalui kaca mata Al-Quran, telah jelas mencatatkan kebahagiaan hakiki yang diimpikan setiap insan.

Dimana? Di sisi Tuhan...

Firman Allah s.w.t. maksudnya : “Di tempat yang sungguh bahagia, di sisi Tuhan Yang Maha Menguasai segala-galanya, lagi Yang Berkuasa melakukan Sekehendaknya.” (Surah al-Qamar:55)

Bagaimana? Dengan mengutamakan akhirat...

Firman Allah s.w.t. maksudnya : “Mereka itulah orang-orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangan) dengan (meninggalkan perintah-periantah Allah yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat) dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan.” (Surah al-Baqarah:89)


Dengan sabar dan taqwa

Firman Allah s.w.t. maksudnya : “Oleh itu bersabarlah sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah orang-orang yang bertaqwa.” (Surah Hud:49)

Untuk siapa? Yang beriman dan beramal soleh...

Firman Allah s.w.t. maksudnya : “Orang yang beriman dan beramal soleh, beroleh kebahagiaan yang amat menggembirakan dan tempat kembali yang sebaik-baiknya.” (Surah al-Ra’d:29)

Yang beroleh hidayah...

Firman Allah s.w.t. maksudnya : “Dan sesiapa yang diberikan hidayah petunjuk oleh Allah maka dialah yang sebenar-benarnya berjaya mencapai kebahagiaan.” (Surah al-Ishak:97)

Sama-sama kita renungkan, adakah kebahagiaan yang kita peroleh sekarang ini adalah kebahagiaan abadi dan sama-samalah kita berusaha mencapai kebahagian tersebut. 

No comments:

Post a Comment