Saturday, January 2, 2010

XPDC Dakwah di Malam Tahun Baru

Pengalaman pertama menyertai XPDC Dakwah di malamtahun baru anjuran Gamis merupakan pengalaman bernilai dalam gerak kerja dakwah secara terbuka. XPDC yang melibatkan mahasiswa dari IPTA/S seluruh negara, memperlihatkan gelombang mahasiswa di malam tahun baru di Dataran Merdeka.

Selepas usai solat Isya’, semua mahasiswa berkumpul di hadapan masjid Jamek untuk mendengar taklimat seterusnya pada jam 10 malam semua mahasiswa bergerak bertemu mad`u di sekitar Dataran Merdeka sambil memberi air mineral dan kalender 2010. Subhanallah, pelbagai jenis manusia dan ragam yang hadir melihat konsert di malam tahun baru. Menariknya, ada mad`u yang boleh terima kita dan ada juga sebaliknya, begitulah mehnah orang yang bergelar da`ie... Tetapi itu bukanlah alasan untuk kita berhenti untuk menjadi mata rantai perjuangan Rasulullah.

Pada jam 11 malam, semua mahasiswa berkumpul di padang untuk mendengar amanat dari pimpinan Gamis, dan di sinilah terasa bahang suara mahasiswa di khalayak masyarakat. Walaupun populasi mahasiswa yang menyertai XPDC ini tidak seramai populasi mereka yang hadir bagi menyaksikan konsert di malam tahun baru, tetapi, gelombangnya masih terasa. Setelah hampir 1 jam berada di tengah padang, semua mahasiswa bersurai pulang ke kampus masing-masing, tetapi sebelum itu, diiringi laungan takbir!

Pada malam tahun baru, banyak keburukan yang Allah tunjukan di hadapan sepasang mata ini dalam realiti masyarakat Malaysia sekarang, gejala sosial berleluasa, ikhtilat (apatah lagi), botol arak bersepah-sepah, hindonisme, pembaziran wang(untuk konsert+bunga api ), macam-macam lagi.... Itulah realiti Malaysia yang dikatakan negara yang menjadikan Islam agama rasmi, tapi praktikalnya.... (pikir la sendiri...) Sedih memang sedih, tapi kalau pimpinan negara dah macam tu, macam mane pulak dengan rakyat dibawahnya... Ya Allah, semoga Engkau pelihara negara ini dari kecelakaan.. Ameen.

*ana cuba masukkan gambar pada malam kejadian, kemudian...

No comments:

Post a Comment